Periimplantitis – zapalenie tkanek wokół wszczepu

Nikogo nie powinno dziwić, że z niemal każdą procedurą medyczną wiąże się ryzyko wystąpienia powikłań pozabiegowych. W przypadku implantów zębowych może być to zapalenie okolicznych tkanek, czyli fachowo – periimplantitis. Niestety schorzenie to może skutkować nawet koniecznością usunięcia implantowanego korzenia. Jednakże na szczęście istnieją sposoby, które minimalizują ryzyko pojawienia się tej dolegliwości. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się co to za choroba, jaki jest jej przebieg, przyczyny i sposoby na poradzenie sobie z nią.

Przeczytaj również: Rozwiązania protetyczne na implantach

Umów się na wizytę do naszej kliniki, abyśmy mogli przedstawić Ci oferowane przez nas usługi.

Zapalenie tkanek – obszar występowania

Zapalenie w okolicy implantu zębowego może obejmować dwa rodzaje tkanek: struktury miękkie (takie jak dziąsła) oraz tkankę kostną. Jednakże powikłanie, o którym wspominam nie pojawia się u wszystkich pacjentów, u których zakładane były implanty. Zdarza się ono po około 5% do 8% zabiegów.

Periimplantitis – przyczyny

Głównym powodem stanu zapalnego tkanek miękkich wokół implantu są bakterie. Co prawda nie są one w stanie wywołać w samym implancie np. próchnicy, jednak mogą niestety wywierać niekorzystny wpływ na tkanki, otaczające tę strukturę.  Za stan zapalny wywołany przez bakterie głównie odpowiedzialna jest niewłaściwa higiena po zabiegu wszczepienia implantu. Niestety wielu pacjentów, z powodu m.in. niedokładnego szczotkowania powierzchni zębów, niedostatecznej higieny jamy ustnej oraz nadmiernego palenia papierosów stwarza idealne warunki chorobowe dla tkanek. Do innych czynników wpływających na pogorszenie rokowań leczenia implantologicznego oraz na proces integracji implantu, z pewnością można zaliczyć choroby ogólne wpływające na czas leczenia (m.in. cukrzyca). Ponadto zaburzenia funkcji zgryzu, czy też nadmierny stres. Dlatego bardzo ważne jest przeprowadzenie przed rozpoczęciem leczenia implantologicznego gruntownej oceny stanu zdrowia całej jamy ustnej, ze szczególnym uwzględnieniem stanu tkanek przyzębia.

Objawy zapalenia

Początkowo stan zapalny może występować bezobjawowo lub z objawami takimi jak krwawienie podczas szczotkowania, obrzęk i tkliwość dziąseł wokół implantów co może być mylone z chorobami dziąseł. Na implantach osadzają się drobnoustroje, tworząc zewnętrzny nalot na ich powierzchni. Jeśli drobnoustroje nie będą usuwane mogą doprowadzić do stanu zapalnego dziąseł oraz uszkodzić okoliczne tkanki, co doprowadzić może do rozwoju periimplantitis, który wiąże się z ubytkami w kości. W przypadkach o średnim nasileniu, dochodzi do utraty ok. 50% wysokości kości wzdłuż implantu. Głównymi problemami w takich sytuacjach są: nawracające ropne stany zapalne, krwawienia, nieestetyczny wygląd i brzydki zapach.

Leczenie periimplantitis

Jeżeli problem zostanie odpowiednio wcześnie wykryty, wdrażane jest zazwyczaj postępowanie zachowawcze. Polega ono na stosowaniu przez pacjenta płukanek do jamy ustnej, zawierających substancje przeciwbakteryjne, czasami zalecana bywa także antybiotykoterapia. W bardziej zaawansowanych przypadkach konieczne może stać się wdrożenie metod bardziej inwazyjnych, zabiegowych.  Lekarz stomatolog oczyści implanty za pomocą zabiegu o nazwie skaling lub zastosuje specjalne irygacje np. roztworem chlorheksydyny. W zaawansowanej fazie periimplantitis dentysta może zastosować sterowaną regenerację kości i przeszczep kości.

Jak uniknąć schorzenia? Zalecenia

1. Pamiętaj o regularnych wizytach higienizacyjnych oraz kontrolnych. Chirurg stomatologiczny jest w stanie we wczesnym stadium wykryć zapalenie tkanek wokół implantu i dobrać odpowiednie leczenie.
  2. W swoją codzienną higienę jamy ustnej powinieneś wdrożyć środki zapobiegawcze, takie jak stosowanie irygatorów, nici dentystycznych i wszelkich płynów do płukania jamy ustnej. Zwłaszcza w pierwszych dwóch tygodniach, należy stosować płyny z zawartością chlorheksydyny, ponieważ jest ona bardzo dobrym środkiem antyseptycznym o przedłużonym uwalnianiu.
  3. Jeśli wiesz, że masz trudność z doczyszczaniem swojego uzębienia, dobrym pomysłem będzie zamiana szczoteczki manualnej na automatyczną – elektryczną bądź soniczną. gdyż ryzyko powstawania płytki nazębnej jest wtedy znacznie mniejsze, ze względu na połączenie ruchu pulsacyjnego z wymiatającym- najlepszym dla naszych zębów żuchwy jak i szczęki.

Warte uwagi: Implanty stomatologiczne i ich rodzaje