Wszczepienie implantów a używki

Ze względu na to, że zabieg wszczepienia implantów jest dość poważną ingerencją w strukturę tkanek i kości, istnieje szereg zaleceń, do których pacjenci po zabiegu powinni bezwzględnie się stosować. Chodzi głównie o powstrzymanie się od pewnych aktywności oraz spożywania niektórych pokarmów. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się jak używki, takie jak alkohol i papierosy wpływają na proces implantologiczny i gojenie się ran.

Przeczytaj również: Jak przebiega zabieg implantologiczny?

Umów się na wizytę do naszej kliniki, abyśmy mogli przedstawić Ci oferowane przez nas usługi.

Używki – dlaczego wpływają negatywnie?

Wstawianie implantów to poważny zabieg, ingerencja chirurgiczna i wszczepienie ciała obcego. W Implanty Poznań specjaliści przywiązują dużą uwagę do diagnostyki przed zabiegiem. Jej celem jest głównie upewnienie się, że w jakie ustnej pacjenta jest wystarczająca ilość tkanki kostnej. W przeciwnym razie, przed przeprowadzeniem implantacji, konieczna będzie odbudowa kości. Proces osteointegracji miedzy implantami zębowymi, a tkanką kostną jest podatny na zaburzenia jakie wywołują używki. W okresie po zabiegowym, tkanka kostna jest wyraźnie naruszona, a tym samym niestety podatna na wszelkie infekcje i uszkodzenia. W tym okresie, przez kilka miesięcy implant stabilizuje się w bazie kostnej. Beleczki kostne wrastają w porowatą strukturę implantu, zapewniając mu prawidłowe funkcjonowanie. Dodatkowo trzeba mieć również świadomość, że ten rodzaj integracji nie jest taki sam jak w przypadku naturalnego zęba. Głównie ze względu na to, że między tkanką kostną a implantem nie ma nabłonka granicznego, ani więzadeł ozębnej. W naturalnych zębach stanowią one uszczelnienie dla korzenia naturalnego zęba. Ponadto kość bezpośrednio pokrywa śrubę implantu. Są to powody przez które bardzo łatwo uszkodzić powstające wiązanie kości z implantem. Bariery ochronne przed uszkodzeniem bakteryjnym, mechanicznym i chemicznym, jakie powstają podczas wgajania się implantu zęba, są bardzo niedoskonałe i wielokrotnie słabsze, niż w naturalnym zębie. Używki (papierosy i alkohol) mają zły wpływ na proces implantacji praktycznie na każdym etapie.

Alkohol a implanty

Zależność między spożywaniem alkoholu a gojeniem ran jest jednoznacznie negatywna. Wykazano, że alkohol etylowy jest jedną z najbardziej drażniących substancji, spośród używek przyjmowanych przez pacjentów. Alkohol na poziomie komórkowym, powoduje uszkodzenie włókiem kolagenowych tworzącego się połączenia kości i implantu. Ponadto powoduje:

• zanik naczyń włosowatych w tworzącej się tkance,
  • zatrzymanie procesu mineralizacji i tworzenia struktury kostnej,
  • uszkodzenie zakończeń włókien nerwowych,
  • przekrwienie błony śluzowej jamy ustnej i wysuszanie nabłonków,
  • uszkodzenie bariery ochronnej – wzrasta ryzyko wnikania czynników chorobotwórczych, wystąpienia stanów zapalnych w okolicy implantu.

W konsekwencji skutek jest taki, że przez uszkodzone bariery ochronne następuje wzrost penetracji w tkanki czynników chorobotwórczych, toksyn i szkodliwych substancji chemicznych. Z tego właśnie powodu powstają potem stany zapalne w rejonie implantu zęba. Efektem może być nawet brak osteointegracji i konieczność usunięcia wszczepu.

Papierosy a implanty

Również w tym przypadku mówi się o jednej z głównych przyczyn niepowodzenia w leczeniu implantologicznym. Dym tytoniowy zmniejsza zdolności regeneracyjne tkanek. Możliwość powikłań po zabiegu lub niedostateczne utrzymanie się wczepu występuje u palaczy kilkukrotnie częściej niż u pozostałych osób. Ponadto u palaczy proces gojenia jest znacznie wydłużony i bardzo trudny. Ponadto nałóg ten może doprowadzić do zapalenia tkanek okołowszczepowych, a w konsekwencji do przewlekłych stanów zapalnych błony śluzowej. Jeśli zdecydujemy się nawstawienie implantów, warto wziąć pod uwagę rzucenie lub choćby ograniczenie palenia papierosów.

Warte uwagi: Implanty stomatologiczne i ich rodzaje